Thursday, July 9, 2009

INGATANKU



“Assalamuaikum,..dulu sekolah kat telok gadong kan ?”tanyeku.”aah”jawabnye.

Selepas tu kami pun bersalaman,berbual mesra mcm kwn baik.


Padahal dulu semasa sekolah.kami tak pernah berbual mesra mahupun bertegur sape.mungkin kerane ego yg memuncak antara Ketua Pengawas dengan seseorang pelajar yg tidak mahu mendengar arahanku walaupun aku menggunakan percakapan yg baik tp sering kali ditolaknye dengan kasar. Tanpa mengenalinye dgn baik dulu,aku terus menganggap nye sesuatu yg menbebankan diri ku.Malah terus mengelak kan diri dari berkawan dengan nye untuk mengelakkan perselisihan.


Namun, itu hanya bisik 'hati besarku' yang melantunkan suara ego dan marah.. Tetapi jauh dari sudut diri...ada suara lain yang bergetarkan sesuatu. 'Hati kecil' yang tidak jemu-jemu mengingatkan. Suara tulus yang mendamaikan gelombang jiwa. Bisik tulus yang meredakan amukan rasa ego dan amarah.Maafkan, lupakan......berperang dengan mereka bererti berperang dengan diri sendiri. Begitu lah getar hati kecil itu selalu.


Pada sebuah persimpangan rasa, tiba-tiba hati ini disapa oleh sebuah firman:
"Tolaklah kejahatan dengan sebuah kebaikan.Nescaya engkau
akan mendapati musuhmu akan menjadi seolah-olah saudara".


Ya Allah..Kini baru ku rase ape tu persahabatn…mungkin klo dulu aku yg mulai bertegur sape dengan nye mungkin aku akan merasai nye lebih awal.. Kini ku tekad..sume persahabatan yang telah di ikat,akan ku pelihara..InsyaAllah.

1 comment:

  1. masyaAllah.. tunggu lama baru dapat baca post terbaru.. betullah, ikatan persahabatan itu sesuatu yg bernilai.. jaga sebaiknya..

    ReplyDelete